måndag 20 april 2015

Franska Revolutionen

Den Franska revolutionen tog fart år 1789, när folket protesterade mot den enväldiga kungen. Soldater var ständigt beredda att rycka ut, så oroligt var det I frankrike. Kungen, Ludvig XVI, samlade samma år generalständerna I Versailles, för att I ett sista försök att försöka ställa ekonomin, som var urusla till rätta. Det beslutades att höja skatterna. Priserna på mat gick upp, och folk började oroa sig. Folket stormade bastiljen, av oro att vapnen som fanns Inuti byggnaden skulle användas mot folket. Revolutionen hade förutsetts av upplysningstidens filosofer Voltaire och Rosseaux. En viktig punkt I revolutionen var när Frankrikes kung Ludvig XVI giljotinerades. Den nya revolutionsregeringen hade avsatt Ludvig, som inte hade varit en särskilt bra eller omtyckt kung. Ludvig XVI´s sista ord var; Jag dör oskyldig till alla de brott som jag har anklagats för. Jag förlåter dem som orsakar min död och jag ber att det blod som ni nu skall se flyta aldrig ska krävas av frankrike..” Ludvig XVI hann aldrig avsluta mening innan giljotinbladet tog hans liv. Man säger att Franska Revolutionen till sist fick ett slut när Napoleon Bonaparte efter sin statskupp 1899 lät sig krönas till kejsare år 1804.

Jag kommer förmodligen skriva mer om revolutioner, och kanske lägga till något mer i detta inlägg.
http://englishconnect-spb.com/wp-content/uploads/2013/07/eugene-delacroix-liberty-leading-the-people-french-revolution-15554.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar