fredag 9 oktober 2015

DIY Led-belysning!

Jag gjorde en lampa i en liten flaska med hjälp av lysdioder, koppartråd och några myntbatterier.



Jag satte ihop batterierna till en sorts cylinder. Sedan kopplade jag en koppartråd till pluspolen och en koppartråd till minuspolen. Koppartråden som satt vid pluspolen kopplade jag till en lysdiod. Sedan satte jag en tredje koppartråd i lysdiodens andra "kontakt". När jag satte ihop minuspolstråden med den lösa tråden i lysdioden började lampan lysa. Det funkade som en sorts av och på-funktion. Här kommer en bild på hur en krets funkar.




Ovan: Batteriet är kopplat till två sladdar, som leder elektriciteten. En av sladdarna leder direkt till lampan, den andra leder till en av-och-på-funktion, som "skär av" elektriciteten när man vill stänga av lampan och vice versa.


Och här är slutligen lampan jag gjorde.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar