onsdag 13 januari 2016

Lukas Vetebröd: Recept & tips

När jag bakar de här supergoda vetebröden brukar jag inte använda mig av vanliga mått. Jag prövar mig fram med mjöl och vatten istället, och efter några bakningar så sitter receptet perfekt. De andra ingredienserna som rapsolja, salt och jäst brukar jag dock hålla mig till måtten med, annars kan det gå lite tokigt. Jag gjorde en gång en deg som jäste och blev tredubbelt så stor som den var från början.

Vad som behövs.

Mjöl - helst en blandning av vetemjöl och finmalet grahamsmjöl

Vatten

50 gram jäst

två-tre teskedar rapsolja

ett par nypor salt

Blanda jästen med lite ljummet vatten, det får inte vara varmare är fingervarmt, då dödar man jästbakterierna. Sedan häller man i mjöl och vatten till en halvfast deg som är knådbar men inte hård. Blanda mjöl och vatten efter hur stor degen önskas bli. Sedan häller man i rapsoljan och blandar in den ordentligt. Tillsätt sedan ett par nypor salt, helst havssalt. Oftast kan man behöva runt tre nypor för en vanlig stor deg. Låt den jäsa över natten och baka sedan ut den.

Utbakning: Önskas bullar, knåda degen ordentligt på en mjölad bordsskiva. gör den ganska avlång, som en baguett, och dela i små delar. Kom ihåg att bullarna jäser, så gör de inte för stora. Lägg på plåten med jämna mellanrum mellan bullarna och låt jäsa i en halvtimme. Sedan penslar man på lite havremjölk för att ge de en brun yta. Strö över sesamfrön och ställ in i ugnen. Eftersom att jag alltid bakar med vedeldad ugn, kan jag inte säga hur varm den skall vara, men dra på mycket varmt och ta ut bullarna var sjätte minut. Bedöm själv om de är klara eller inte. Samma utbakning gäller för baguetter eller limpor, bara att när man tar ut och skall känna om de är klara, kan man knacka på undersidan. Låter det ihåligt, då är de färdiggräddade. Avnjuts direkt ugnsvarma med en klick smör och lite hushållsost.

Jag har bakat jättelänge, ända sen jag var typ, jätteliten. Men på senare år har jag börjar (om något oregelbundet) förse familjen med nybakat vetebröd. Mina föräldrar äter inte gluten, så det är jag och mina två brorsor som äter brödet. Mamma har alltid bakat jättemycket, så hon har hjälpt till m jag har fastnat i ett recept eller behöver hjälp. Att baka är jättekul och det är inte bara nyttigt med hembakat bröd, det är väldigt gott och passar perfekt som en gåva till en kompis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar